پوکی استخوان چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن میشوند؟
پوکی استخوان یا استئوپروز به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن استخوان بافت معدنی کلسیم خود را از دست داده، قدرت استخوان کم شده و شکننده میشود. شکننده شدن استخوان موجب میشود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود. پوکی استخوان معمولاٌ بتدریج پیشرفت میکند و هیچ علامتی از خود بروز نمیدهد تا وقتی که شکستگی بوجود بیاید. پوکی استخوان میتواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده میشود.
تراکم و قدرت استخوان تحت تاثیر متغیرهای ژنتیکی و محیطی است. بطور معمول تراکم استخوان مردان بیش از زنان است پس زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان میشوند.poki-ostekhan
مهمترین عواملی که زمینه ساز بروز پوکی استخوان هستند عبارتند از :
1.افزایش سن
2.عوامل ژنتیکی
3. کمبود کلسیم و ویتامین D
4. مصرف الکل و سیگار
5. بیحرکتی طولانی مدت
6. مصرف داروهای حاوی کورتیکوستروئید و مصرف هپارین و فنی توئین
7. یائسگی
8. تغذیه نامناسبellal-poki-ostekhan

استخوان بندی انسان در بیست سال اول عمر ساخته شده و تثبیت میشود. پس سرمایه گذاری اصلی برای بدست آوردن یک استخوان بندی خوب و محکم در بیست سال اول عمر است. بعد از این سن تراکم استخوان بتدریج ولی با یک شیب ملایم کم میشود. در سنین رشد بدن ما به مقادیر فراوانی از کلسیم برای ساختن استخوان نیاز دارد. اما سن ما هر چه باشد بدن ما برای حفظ سلامت استخوان هایش نیاز به کلسیم دارد. بعد از سنین رشد، بدن روزانه مقداری کلسیم خود را از دست میدهد و این مقدار باید به توسط تغذیه مناسب جایگزین شود. استخوان برای حفظ سلامت خود نیاز به مصرف کلسیم؛ ویتامین دی و تا حدودی پروتئین دارد.
مهمترین منبع کلسیم شیر، ماست و پنیر است. برای اینکه بتوان میزان کافی کلسیم را به بدن رساند مصرف روزانه سه بار لبنیات در روز ضروری است. pishgiri-az-poki-ostekhan
ویتامین دی برای جذب کلسیم ضروری است. بدون ویتامین دی بدن نمیتواند کلسیمی را که وارد بدن شده به درستی جذب کرده و بر روی استخوان ها بنشاند. ویتامین دی توسط پوست بدن انسان وقتی زیر نور آفتاب است ساخته میشود.
ساختمان استخوان شامل یک داربست سه بعدی از جنس پروتئین است که املاح کلسیم بر روی آن رسوب میکند. برای ساخته شدن داربست استخوان بدن نیاز به پروتئین دارد. بدون پروتئین کافی استخوان ضعیف خواهد بود. بنابراین رژیم غذایی باید حاوی مقادیر کافی پروتئین ترجیحا با منشا گیاهی باشد.

البته با بالا رفتن سن استئوپروز در همه افراد بوجود میاید و همه افراد مسن تا حدودی پوکی استخوان دارند ولی اینکه این روند در چه سنی شروع شود و شدت آن به چه اندازه باشد تا حدودی قابل کنترل است و با رعایت اصولی میتوان شروع آنرا به تاخیر انداخت و یا از شدت آن کاست و یا حداقل از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد مهمترین این موارد عبارتند از :

مصرف مناسب کلسیم
در سنین رشد بدن ما به مقادیر فراوانی از کلسیم برای ساختن استخوان نیاز دارد. در سنین جوانی تا آنجا که ممکن است باید سعی کنیم تا بدن ما استخوان بیشتری بسازد و این یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده ما است. هرچه در جوانی بدن ما استخوان کمتری بسازد در سنین پیری زودتر به استئوپروز دچار میشویم.taghzie-monaseb-baraye-poki-ostekhan

البته سن ما هر چه باشد بدن ما برای حفظ سلامت استخوان هایش نیاز به کلسیم دارد. بعد از سنین رشد، بدن روزانه مقداری کلسیم خود را از دست میدهد و این مقدار باید به توسط تغذیه مناسب جایگزین شود. اینکه بدن شما به چه مقدار کلسیم نیاز دارد بسته به سن شما و دیگر عوامل متغیر است. بطور متوسط مردان و زنان بین 18-9 سال به روزی 1300 میلیگرم کلسیم نیاز دارندمردان و زنان بین 50-19 سال به روزی 1000 میلیگرم کلسیم نیاز دارندزنان باردار به روزی 1300 میلیگرم کلسیم نیاز دارندزنان بالای 50 سال به روزی 1200 میلیگرم کلسیم نیاز دارند.
مهمترین منبع طبیعی کلسیم لبنیات است. بطور متوسط یک لیتر شیر یا یک لیتر ماست حاوی 1000 میلیگرم کلسیم است.

مصرف کافی ویتامین دی
بدن شما برای سالم نگه داشتن استخوان هایش روزانه به 800-400 واحد ویتامین دی نیاز دارد. در صورتیکه به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار میگیریم بدن ما میتواند این مقدار از ویتامین دی را بسازد وگرنه باید از مواد غدایی و یا مکمل ها برای دریافت این مقدار از ویتامین دی استفاده کنیم.vitamin-d-baraye-poki-ostekhan

فعالیت بدنی منظم
همانطور که عضلات بدن برای قوی ماندن نیاز به کلسیم دارند استخوان ها هم به این ماده نیازمندند. در هر سنی که باشید بدن شما به فعالیت بدنی و ورزش نیاز دارد. ورزش هایی که در آنها سرپا هستیم مانند راه رفتن و دویدن و کوه نوردی در حفظ تراکم استخوان ها بسیار مفیدترند.

پزشک پا