لازم است در موارد زير حتماً به پزشک مراجعه کنيد:
احساس درد در پا و ادامه و تشديد آن در طول روز.
زماني که پاهايتان چنان ناراحت و آزرده اند که ديگر قادر به تحمل کفش ها نبوده و مجبور به در آوردن آن ها شويد.
در شروع راه رفتن و بخصوص سه چهار قدم اول- در ابتداي روز.
هم چنين توجه داشته باشيد که سوزش دردناک پا مي تواند نشانه ي خون رساني ناقص، ديابت، بيماري پاي ورزشکاران، کم خوني، اعتياد به الکل، بيماري هاي تيروييد و مشکلات ديگر باشد.pa-dard-bimari-pa
بالا بردن پاها
بهترين کار پس از بازگشت از محل کار به خانه، راحت نشستن بر روي صندلي و بالا بردن پاها و ورزش دادن انگشتان پا به منظور رسيدن مجدد خون به آن هاست. بنابراين پاهاي خود را به مدت 20 دقيقه با زاويه 45 درجه نسبت به بدن بالا نگه داريد و استراحت کنيد.pahayr-pof-karde
غوطه ور کردن پاها در آب
يک روش بسيار مفيد براي رفع خستگي پاها و بازگرداندن نيرو به آن ها، فرو بردن پاها در آب گرمي است که محتوي 1-2 قاشق غذاخوري نمک فرنگي اصل (1) باشد. سپس پاها را با آب سرد آب کشيده با پارچه ي تميزي خشک کنيد. با يک ژل يا کرم مرطوب کننده آن ها را ماساژ دهيد

آب داغ و سرد
دکتر «ساسمن» روش رايج در چشمه هاي آب معدني را براي درمان پاها توصيه مي کند. روي لبه ي وان حمام بنشينيد. شير آب را باز کنيد و به مدت چند دقيقه پاهاي خود را زير آب بگيريد. (يک دقيقه آب داغ و يک دقيقه آب سرد) اين عمل را چند بار تکرار کنيد. ولي در پايان پاها را يک دقيقه زير آب سرد نگه داريد. با اين کار به کل بدن نيروي تازه اي مي بخشيد. اگر از ماساژورهاي متصل به دوش هم براي اين منظور استفاده کنيد که چه بهتر. زيرا تأثير بيشتري مي گذارند.
توجه داشته باشيد اگر به بيماري قند يا اختلال در خون رساني و گردش خون دچار هستيد، بايد از حرارت دادن و گرم کردن پاها خودداري کنيد.
استفاده از اسانس ها و گياهان دارويي آرام بخش
«جوديت جکسون»، متخصص درمان با عطر، از روش مشابهي استفاده مي کرد. روش وي چنين است: «پاها را به مدت 5 دقيقه در وان آب داغ نيمه پر که محتوي 6 قطره اوکاليپتوس و 6 قطره روغن رزمريم است قرار دهيد. پاها را در آب آزادانه و به هر سو تکان دهيد. اوکاليپتوس باعث آرامش و رفع خستگي پاهايتان مي شود. سپس آب وان را تخليه کنيد و آب سرد روي پاها بريزيد. آنگاه پاها را به ترتيب، زير شير آب داغ و سرد بگيريد. اگر مايليد تجربه اي کاملاً متفاوت داشته باشيد 6 قطره روغن ليمو و روغن سروکوهي را در وان ريخته، پاها را در آن قرار دهيد و سپس آن ها را به ترتيب، زير آب داغ و سرد بگيريد.
چاي بابونه
اگر روغن ليمو، سروکوهي و يا اوکاليپتوس در دسترس نداريد از دم کرده نعناع بياباني يا چاي بابونه استفاده کنيد. چهار عدد چاي بابونه کيسه اي را در 2 فنجان آب داغ بيندازيد. سپس دم کرده بابونه يا نعناع را در 3/5 ليتر آب داغ بريزيد. پاها را در اين آب قرار دهيد و سپس به ترتيب با آب سرد و داغ آب کشي نماييد.
پاها را ماساژ دهيد
به اعتقاد دکتر «ساسمن» بهترين کار براي رفع خستگي پا آن است که از کسي بخواهيد پاهايتان را با روغن بچه ماساژ دهد. اگر مسي را براي اين کار پيدا نکرديد، خودتان دست به کار شويد.
مي توان قبل يا حين قرار دادن پاها در آب نيز آن ها را ماساژ داد. با فشردن آرام انگشتان و دادن حرکت دوراني به مچ، همه قسمت هاي پا را ماساژ دهيد. يک روش بسيار مؤثر حرکت دادن انگشتان پا به جلو و عقب و نيز حرکت کف (گودي) پا است

استفاده از يخ
يک راه ديگر براي رفع خستگي پا، پيچيدن چند قطعه يخ در يک پارچه مرطوب و ماليدن پارچه به پا و مچ به مدت چند دقيقه است. يخ باعث برطرف شدن هرگونه التهاب مي شود و درست مانند يک ماده بي حسي ملايم عمل مي کند. پس از اتمام کار پاها را خشک کنيد و با يک تکه پنبه مقداري محلول حاوي پوست درخت فندق، الکل، ادکلن، يا سرکه به پاها بماليد. اين مواد اثر خشک و خنک کنندگي دارند.darman-pa-dard-ba-yakh
ورزش
البته منظور ما ورزش هاي ايروبيک يا ورزش هاي سنگين نيست. اما همه پزشکان ورزش را جهت خون رساني بهتر و پيشگيري از درد پا، ماهيچه هاي پا و ران در طول روز توصيه مي کنند. پس بهتر است توصيه هاي زير را به کار ببنديد:
پاها را تکان دهيد
هر زمان در طول روز احساس گرفتگي و انقباض در پاهايتان کرديد، آن ها را همان طور که دست هايتان را هنگام خستگي و گرفتگي تکان مي دهيد، خوب تکان دهيد. هر بار يک پا را تکان داده و سپس عضلات پا را شل کنيد و انگشتان را به بالا و پايين حرکت دهيد. همين کار را در مورد پاي ديگر تکرار کنيد. اگر ناچاريد براي ساعات طولاني بايستيد، هر زمان که توانستيد در جا راه برويد و تمام مدت سنگيني خود را روي يک پا نيندازيد. پاها را عوض کنيد و هر از چند گاه سعي کنيد با گذاشتن يک پا روي يک چهارپايه يا پله به آن استراحت دهيد.piaderavi-salamati-pa
نرمش براي سفتي و گرفتگي پا
براي رهايي از سفتي و گرفتگي پا، کفش ها را از پا بيرون آورده، روي يک صندلي بنشينيد و پاهاي خود را به طرف جلو دراز کرده و بکشيد. پاها را از ناحيه ي مچ ده بار در يک جهت و سپس ده بار در جهت مخالف بچرخانيد. انگشت ها را ابتدا تا حد ممکن به سمت پايين و سپس به سمت بالا بکشيد. اين عمل را ده بار تکرار کنيد. حال انگشتان پا را گرفته و آن ها را به آرامي به جلو و عقب بکشيد.masazh-kaf-pa
ماساژ پا
با در آوردن کفش ها و غلتاندن يک توپ تنيس، گلف يا يک وردنه توسط پاها به مدت يک دقيقه مي توان پاها را ماساژ مختصري داد